Valikko

Tekniset termit

Vetokoukkujen, sähkösarjojen, kattoboksien ja pyörätelineiden tuotealueet ovat osittain erittäin monitahoisia. Saamme yhä useammin asiakkailtamme sähköposti- tai puhelintiedusteluja kysymyksiin, mitä eroja vetokoukuissa on tai miksi auton valinnassa kyselemme erilaisia kriteereitä. Olemme yhdessä tekniikkaosastomme kanssa selvittäneet sinulle tärkeimmät tekniset termit.

Kuvateksti

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Sanakirja

0-9
  • 7-napainen
    7-napainen
    7-napaista sähkösarjaa käytetään normaalisti pienille perävaunukuormille. Peruutusvalon liittäminen ei ole mahdollista.
    7-napainen
    7-napainen
    7-napaista sähkösarjaa käytetään normaalisti pienille perävaunukuormille. Peruutusvalon liittäminen ei ole mahdollista.
  • 13-napainen
    13-napainen
    13-napaista sähkösarjaa tarvitaan useiden uusien perävaunujen (perävaunussa on peruutusvalo) yhteydessä. Tällä sähkösarjalla sinulla on kaikki mahdollisuudet avoimina. Voit käyttää polkupyörätelineitä, vetää matkailuvaunuja ja adapterilla 7-napaiseen myös pieniä perävaunuja. Lisäksi jatkuvan virran ja maadoituksen laajennussarjan asennuksella voit käyttää esim. hevoskuljetuskärryn sisävaloa tai matkailuvaunun jääkaappia.
    13-napainen
    13-napainen
    13-napaista sähkösarjaa tarvitaan useiden uusien perävaunujen (perävaunussa on peruutusvalo) yhteydessä. Tällä sähkösarjalla sinulla on kaikki mahdollisuudet avoimina. Voit käyttää polkupyörätelineitä, vetää matkailuvaunuja ja adapterilla 7-napaiseen myös pieniä perävaunuja. Lisäksi jatkuvan virran ja maadoituksen laajennussarjan asennuksella voit käyttää esim. hevoskuljetuskärryn sisävaloa tai matkailuvaunun jääkaappia.
A
  • Adapteri
    Adapteri
    Adapteria tarvitaan, kun ajoneuvo on varustettu 13-napaisella pistorasialla ja halutaan vetää 7-napaisella pistokkeella varustettua perävaunua. Tähän tarvitaan adapteri 13-napaisesta 7-napaiseen.

    Myös adapteria 7-napaisesta 13-napaiseen voidaan käyttää. Tällöin on huomioitava, että vain sopivuus mukautetaan, mutta ei toimintaa. Tämä tarkoittaa, että esim. perävaunun peruutusvaloa ei saada toimimaan.
    Adapteri
    Adapteri
    Adapteria tarvitaan, kun ajoneuvo on varustettu 13-napaisella pistorasialla ja halutaan vetää 7-napaisella pistokkeella varustettua perävaunua. Tähän tarvitaan adapteri 13-napaisesta 7-napaiseen.

    Myös adapteria 7-napaisesta 13-napaiseen voidaan käyttää. Tällöin on huomioitava, että vain sopivuus mukautetaan, mutta ei toimintaa. Tämä tarkoittaa, että esim. perävaunun peruutusvaloa ei saada toimimaan.
  • Ajoneuvo
    Ajoneuvo
    Ajoneuvo, lyhyesti auto, on moniakselinen moottoriajoneuvo, jolla kuljetetaan henkilöitä (henkilöauto ja linja-auto) ja rahtitavaroita (kuorma-auto). Yleiskielessä – ja myös tässä tekstissä – autoa kutsutaan useimmiten ajoneuvoksi, jonka rakenne on etupäässä tarkoitettu henkilöiden kuljetukseen ja jota saadaan ajaa henkilöauton ajokortilla.
    Ajoneuvo
    Ajoneuvo
    Ajoneuvo, lyhyesti auto, on moniakselinen moottoriajoneuvo, jolla kuljetetaan henkilöitä (henkilöauto ja linja-auto) ja rahtitavaroita (kuorma-auto). Yleiskielessä – ja myös tässä tekstissä – autoa kutsutaan useimmiten ajoneuvoksi, jonka rakenne on etupäässä tarkoitettu henkilöiden kuljetukseen ja jota saadaan ajaa henkilöauton ajokortilla.
  • Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) kattoteline
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) kattoteline
    Tämä on kattoteline, joka sopii ainoastaan omaan automalliisi. ”Ajoneuvokohtainen kattoteline” -välilehdellä valitessasi autosi valmistenumerohaulla tai vaihe-vaiheelta-haulla ja valitsemalla kattovarustuskohtaan oikean vaihtoehdon, näytetään sinulle ainoastaan autoosi sopivat tuotteet
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) kattoteline
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) kattoteline
    Tämä on kattoteline, joka sopii ainoastaan omaan automalliisi. ”Ajoneuvokohtainen kattoteline” -välilehdellä valitessasi autosi valmistenumerohaulla tai vaihe-vaiheelta-haulla ja valitsemalla kattovarustuskohtaan oikean vaihtoehdon, näytetään sinulle ainoastaan autoosi sopivat tuotteet
  • Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) sähkösarja
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) sähkösarja
    Tämä sähkösarja on sovitettu kyseistä ajoneuvomallia varten. Se on normaalisti varustettu kompaktipistokkeella, joka kytketään auton takavalojen pistokkeeseen tai vastaaviin liittimiin. Pistorasia on useissa tapauksissa jo valmiiksi liitettynä. Johdon pituus on aina mitoitettu kyseistä ajoneuvoa varten ja asennusohje laadittu erityisesti kyseistä autoa varten.
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) sähkösarja
    Ajoneuvokohtainen (mallikohtainen) sähkösarja
    Tämä sähkösarja on sovitettu kyseistä ajoneuvomallia varten. Se on normaalisti varustettu kompaktipistokkeella, joka kytketään auton takavalojen pistokkeeseen tai vastaaviin liittimiin. Pistorasia on useissa tapauksissa jo valmiiksi liitettynä. Johdon pituus on aina mitoitettu kyseistä ajoneuvoa varten ja asennusohje laadittu erityisesti kyseistä autoa varten.
  • Ajotietokone
    Ajotietokone
    Ajotietokone näyttää tietoja kuten polttoaineen kulutuksen, akun lataustilan yms. Ajotietokoneessa on myös usein Check-Controll -järjestelmä.
    Ajotietokone
    Ajotietokone
    Ajotietokone näyttää tietoja kuten polttoaineen kulutuksen, akun lataustilan yms. Ajotietokoneessa on myös usein Check-Controll -järjestelmä.
  • Alhaalta asetettava/vertikaalinen vetokoukku
    Alhaalta asetettava/vertikaalinen vetokoukku
    Alhaalta asetettava järjestelmä on irrotettavien vetokoukkujen ulkonäöllisesti kaunein malli. Kuulaosan kiinnityskohta katoaa täysin auton alle, joten auton ulkonäkö ei muutu millään lailla. Mikäli puskuriin pitää tehdä aukko, on vetokoukkujen lisätarvikkeina useisiin autoihin saatavissa sopiva suojus. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
    Alhaalta asetettava/vertikaalinen vetokoukku
    Alhaalta asetettava/vertikaalinen vetokoukku
    Alhaalta asetettava järjestelmä on irrotettavien vetokoukkujen ulkonäöllisesti kaunein malli. Kuulaosan kiinnityskohta katoaa täysin auton alle, joten auton ulkonäkö ei muutu millään lailla. Mikäli puskuriin pitää tehdä aukko, on vetokoukkujen lisätarvikkeina useisiin autoihin saatavissa sopiva suojus. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
  • Alumiinikiskoprofiili
    Alumiinikiskoprofiili
    Alumiinikiskoprofiili on hopeanvärinen, ovaalinmuotoinen kattoteline. Tämä kattotelinemuoto valitaan useimmiten ulkonäkösyistä. Kattoboksia tai polkupyörätelinettä valittaessa on aina tarkkaan selvitettävä, mitkä mitat kattotelineellä maksimissaan saa olla.

    Tämän kattotelineen etuna on, että kattoboksit ja pyörätelineet voidaan useissa tapauksissa kiinnittää T-ura-adapterien avulla.
    Alumiinikiskoprofiili
    Alumiinikiskoprofiili
    Alumiinikiskoprofiili on hopeanvärinen, ovaalinmuotoinen kattoteline. Tämä kattotelinemuoto valitaan useimmiten ulkonäkösyistä. Kattoboksia tai polkupyörätelinettä valittaessa on aina tarkkaan selvitettävä, mitkä mitat kattotelineellä maksimissaan saa olla.

    Tämän kattotelineen etuna on, että kattoboksit ja pyörätelineet voidaan useissa tapauksissa kiinnittää T-ura-adapterien avulla.
  • Amerikkalainen valokytkentä
    Amerikkalainen valokytkentä
    Amerikkalaisessa valokytkennässä vilkku- ja jarruvalo ovat samassa valoumpiossa ja niitä käytetään yhdellä hehkulampulla. Vilkut palavat punaisina.
    Amerikkalainen valokytkentä
    Amerikkalainen valokytkentä
    Amerikkalaisessa valokytkennässä vilkku- ja jarruvalo ovat samassa valoumpiossa ja niitä käytetään yhdellä hehkulampulla. Vilkut palavat punaisina.
C
  • Check-Control
    Check-Control
    Check-Control -järjestelmäksi kutsutaan ajoneuvon toimintoja, jotka valvovat ajoneuvon valoja ja näyttävät niiden mahdolliset häiriöt. Nämä näytöt annetaan optisesti tai akustisesti ja ne voivat sisältyä infonäyttöihin tai ajotietokoneen näyttöihin. Koska näissä ajoneuvoissa perävaunua pitää käyttää ajoneuvon valoista riippumattomana, tarvitaan niin kutsuttuja Check-Control -sähkösarjoja tai laajennettavia sähkösarjoja Check-Control-liitännällä, jotta auton sähköjärjestelmän vauriot voidaan poissulkea. Jos ajoneuvo on varustettu Check-Control-järjestelmällä, pitää Check-Control-liitännällä varustettua sähkösarjaa täydentää laajennussarjalla.
    Check-Control
    Check-Control
    Check-Control -järjestelmäksi kutsutaan ajoneuvon toimintoja, jotka valvovat ajoneuvon valoja ja näyttävät niiden mahdolliset häiriöt. Nämä näytöt annetaan optisesti tai akustisesti ja ne voivat sisältyä infonäyttöihin tai ajotietokoneen näyttöihin. Koska näissä ajoneuvoissa perävaunua pitää käyttää ajoneuvon valoista riippumattomana, tarvitaan niin kutsuttuja Check-Control -sähkösarjoja tai laajennettavia sähkösarjoja Check-Control-liitännällä, jotta auton sähköjärjestelmän vauriot voidaan poissulkea. Jos ajoneuvo on varustettu Check-Control-järjestelmällä, pitää Check-Control-liitännällä varustettua sähkösarjaa täydentää laajennussarjalla.
D
  • D-arvo
    D-arvo
    Vetokoukun D-arvo on sallitun perävaunukuorman laskennan perusta. Se pysyy muuttumattomana kerran suoritetun rakenteen määrityksen ja tarkastuksen jälkeen (CE-hyväksyntä).
    D-arvo
    D-arvo
    Vetokoukun D-arvo on sallitun perävaunukuorman laskennan perusta. Se pysyy muuttumattomana kerran suoritetun rakenteen määrityksen ja tarkastuksen jälkeen (CE-hyväksyntä).
  • Dataväylä
    Dataväylä
    Dataväylä-sähkösarja liitetään suoraan autossa olevaan dataväyläjärjestelmään. Perävaunun vika näytetään autossa jo olevalla järjestelmällä. Koodauksen jälkeen voidaan käyttää myös muita järjestelmiä, kuten esim. pysäköintitutkan poiskytkentää perävaunua vedettäessä tai perävaunun vakautusjärjestelmää. Ylimääräisen merkkivalon asennus ei ole tarpeen.
    Dataväylä
    Dataväylä
    Dataväylä-sähkösarja liitetään suoraan autossa olevaan dataväyläjärjestelmään. Perävaunun vika näytetään autossa jo olevalla järjestelmällä. Koodauksen jälkeen voidaan käyttää myös muita järjestelmiä, kuten esim. pysäköintitutkan poiskytkentää perävaunua vedettäessä tai perävaunun vakautusjärjestelmää. Ylimääräisen merkkivalon asennus ei ole tarpeen.
  • Double Action
    Double Action
    Tällä avausjärjestelmällä kattoboksin avaamista helpotetaan nailonista ja lasikuidusta valmistetuilla jousilla.
    Double Action
    Double Action
    Tällä avausjärjestelmällä kattoboksin avaamista helpotetaan nailonista ja lasikuidusta valmistetuilla jousilla.
  • Dual Force
    Dual Force
    Tämä järjestelmä mahdollistaa kattoboksin avaamisen vaiheittain.
    Dual Force
    Dual Force
    Tämä järjestelmä mahdollistaa kattoboksin avaamisen vaiheittain.
  • Duo Lift
    Duo Lift
    Tällä järjestelmällä kattoboksi voidaan avata molemmilta puolilta. Tällä helpotetaan kattoboksin asennusta sekä kuormausta ja kuorman purkamista.
    Duo Lift
    Duo Lift
    Tällä järjestelmällä kattoboksi voidaan avata molemmilta puolilta. Tällä helpotetaan kattoboksin asennusta sekä kuormausta ja kuorman purkamista.
  • Dual Side
    Dual Side
    Tällä järjestelmällä kattoboksi voidaan avata molemmilta puolilta. Tällä helpotetaan kattoboksin asennusta sekä kuormausta ja kuorman purkamista.
    Dual Side
    Dual Side
    Tällä järjestelmällä kattoboksi voidaan avata molemmilta puolilta. Tällä helpotetaan kattoboksin asennusta sekä kuormausta ja kuorman purkamista.
E
  • Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
    Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
    ESP on lyhenne sanoista 'Electronic Stability Program'. Tämä on useisiin autoihin asennettu elektroniikkajärjestelmä, joka auttaa pitämään auton hallinnassa myös kriittisissä tilanteissa. ESP tunnistaa ”sutivat” pyörät ja jarruttaa niitä automaattisesti siten, että ne saavat jälleen pidon ja auto pysyy vakaana.
    Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
    Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
    ESP on lyhenne sanoista 'Electronic Stability Program'. Tämä on useisiin autoihin asennettu elektroniikkajärjestelmä, joka auttaa pitämään auton hallinnassa myös kriittisissä tilanteissa. ESP tunnistaa ”sutivat” pyörät ja jarruttaa niitä automaattisesti siten, että ne saavat jälleen pidon ja auto pysyy vakaana.
G
  • Grip-järjestelmä
    Grip-järjestelmä
    Grip-järjestelmällä kattoboksi kiinnitetään kattotelineeseen kiinnikkeillä, jotka ”tarttuvat kiinni”. Lähes kaikki Grip-järjestelmät sopivat kattotelineille 80 mm saakka ja maksimaaliselle kuormalle 50 kg. Power Grip -järjestelmät sopivat kattotelineille 80 mm saakka ja maksimaaliselle kuormalle 75 kg.
    Grip-järjestelmä
    Grip-järjestelmä
    Grip-järjestelmällä kattoboksi kiinnitetään kattotelineeseen kiinnikkeillä, jotka ”tarttuvat kiinni”. Lähes kaikki Grip-järjestelmät sopivat kattotelineille 80 mm saakka ja maksimaaliselle kuormalle 50 kg. Power Grip -järjestelmät sopivat kattotelineille 80 mm saakka ja maksimaaliselle kuormalle 75 kg.
I
  • Irrotettava vetokoukku
    Irrotettava vetokoukku
    Irrotettavan vetokoukun kuulaosa voidaan irrottaa. Tällöin on huomioitava, että kuulaosa olisi suositeltava irrottaa, kun vetokoukkua ei tarvita. Olemassa kaksi erilaista irrotettavaa järjestelmää. Toinen niistä on manuaalinen vipujärjestelmä ja toinen täysautomaattinen, lukollinen järjestelmä.
    Irrotettava vetokoukku
    Irrotettava vetokoukku
    Irrotettavan vetokoukun kuulaosa voidaan irrottaa. Tällöin on huomioitava, että kuulaosa olisi suositeltava irrottaa, kun vetokoukkua ei tarvita. Olemassa kaksi erilaista irrotettavaa järjestelmää. Toinen niistä on manuaalinen vipujärjestelmä ja toinen täysautomaattinen, lukollinen järjestelmä.
K
  • Kääntyvä vetokoukku
    Kääntyvä vetokoukku
    Kääntyvässä vetokoukussa kuulaosa on aina kiinteästi liitettynä poikittaispalkkiin. Tämä järjestelmä on varustettu käsipyörällä, jota käyttämällä kuulaosa kääntyy alaspäin. Kuulaosaa kevyesti painamalla se lukittuu pääteasentoon. Käsipyörää käytetään käännettäessä kuulaosa pois vetoasennosta ja kuulaosaa kevyesti nostamalla se poistetaan lukituksesta. Tämän jälkeen kuulaosa voidaan jälleen lukita ajoneuvon alle.
    Kääntyvä vetokoukku
    Kääntyvä vetokoukku
    Kääntyvässä vetokoukussa kuulaosa on aina kiinteästi liitettynä poikittaispalkkiin. Tämä järjestelmä on varustettu käsipyörällä, jota käyttämällä kuulaosa kääntyy alaspäin. Kuulaosaa kevyesti painamalla se lukittuu pääteasentoon. Käsipyörää käytetään käännettäessä kuulaosa pois vetoasennosta ja kuulaosaa kevyesti nostamalla se poistetaan lukituksesta. Tämän jälkeen kuulaosa voidaan jälleen lukita ajoneuvon alle.
  • Kaarijärjestelmä
    Kaarijärjestelmä
    Tässä U-muotoinen kaari kiinnitetään kattotelineen ympärille. Asennus tapahtuu kaarien ja sakaramutterien avulla ilman työkaluja. Mallista riippuen kattoboksi soveltuu 43 mm – 70 mm leveille kattotelineille.
    Kaarijärjestelmä
    Kaarijärjestelmä
    Tässä U-muotoinen kaari kiinnitetään kattotelineen ympärille. Asennus tapahtuu kaarien ja sakaramutterien avulla ilman työkaluja. Mallista riippuen kattoboksi soveltuu 43 mm – 70 mm leveille kattotelineille.
  • Kaasujouset
    Kaasujouset
    Kattobokseihin asennetut kaasujouset helpottavat sen avaamista. Jouset ovat samankaltaisia kuin henkilöauton takaluukussa.
    Kaasujouset
    Kaasujouset
    Kattobokseihin asennetut kaasujouset helpottavat sen avaamista. Jouset ovat samankaltaisia kuin henkilöauton takaluukussa.
  • Katsastus
    Katsastus
    Mitään jo Eurooppalaisen normin mukaan tarkastettua vetokoukkua (tarkastusmerkki alkaa kirjaimella ”e”) ei tarvitse katsastaa.
    Katsastus
    Katsastus
    Mitään jo Eurooppalaisen normin mukaan tarkastettua vetokoukkua (tarkastusmerkki alkaa kirjaimella ”e”) ei tarvitse katsastaa.
  • Kattoboksi
    Kattoboksi
    Kattoboksi kiinnitetään kattotelineiden avulla ajoneuvon katolle. Kattoboksin avulla voidaan kuljettaa suurikokoisia esineitä, esim. suksia, lumilautoja tai matkatavaroita. Lisäksi kattoboksit kasvattavat ajoneuvon tavaratilaa jopa 500 litralla (mallista riippuen).
    Kattoboksi
    Kattoboksi
    Kattoboksi kiinnitetään kattotelineiden avulla ajoneuvon katolle. Kattoboksin avulla voidaan kuljettaa suurikokoisia esineitä, esim. suksia, lumilautoja tai matkatavaroita. Lisäksi kattoboksit kasvattavat ajoneuvon tavaratilaa jopa 500 litralla (mallista riippuen).
  • Kattoboksin avausjärjestelmä
    Kattoboksin avausjärjestelmä
    Kattoboksin avausjärjestelmä voi olla varustettuna esim. kaasujousilla tai yksinkertaisella jousituksella ja järjestelmästä riippuen kattoboksi voidaan avata yhdeltä tai molemmilta puolilta.
    Kattoboksin avausjärjestelmä
    Kattoboksin avausjärjestelmä
    Kattoboksin avausjärjestelmä voi olla varustettuna esim. kaasujousilla tai yksinkertaisella jousituksella ja järjestelmästä riippuen kattoboksi voidaan avata yhdeltä tai molemmilta puolilta.
  • Kattokaiteet
    Kattokaiteet
    NO INFORMATION
    Kattokaiteet
    Kattokaiteet
    NO INFORMATION
  • Kattoprofiili
    Kattoprofiili
    NO INFORMATION
    Kattoprofiili
    Kattoprofiili
    NO INFORMATION
  • Kattoteline
    Kattoteline
    Kattoteline on kattoboksin ja ajoneuvon katon välinen yhteys. Ajoneuvosta riippuen on olemassa erilaisia kattotelineiden kiinnitysjärjestelmiä. Itse kattoboksi kiinnitetään sitten kattotelineiden päälle. Kattotelineet ovat ehdottoman välttämättömät kattoboksin kiinnitystä varten.
    Kattoteline
    Kattoteline
    Kattoteline on kattoboksin ja ajoneuvon katon välinen yhteys. Ajoneuvosta riippuen on olemassa erilaisia kattotelineiden kiinnitysjärjestelmiä. Itse kattoboksi kiinnitetään sitten kattotelineiden päälle. Kattotelineet ovat ehdottoman välttämättömät kattoboksin kiinnitystä varten.
  • Kierrejouset
    Kierrejouset
    Jousielementit ovat tässä jousitustyypissä spiraalimaiset ja ne asennetaan pystysuorassa ajoneuvoon. Normaalisti uusittava akseleittain.
    Kierrejouset
    Kierrejouset
    Jousielementit ovat tässä jousitustyypissä spiraalimaiset ja ne asennetaan pystysuorassa ajoneuvoon. Normaalisti uusittava akseleittain.
  • Kiinteä vetokoukku
    Kiinteä vetokoukku
    Kiinteän vetokoukun kuulaosa on yhdistetty kiinteästi poikittaispalkkiin (ruuveilla tai hitsaamalla) ja on näin aina näkyvissä. Myös silloin kun vetokoukun kuulaosa on kiinnitetty ruuveilla, sen poistaminen ei ole sallittua, koska tässä tapauksessa vetokoukun käyttölupa raukeaa.
    Kiinteä vetokoukku
    Kiinteä vetokoukku
    Kiinteän vetokoukun kuulaosa on yhdistetty kiinteästi poikittaispalkkiin (ruuveilla tai hitsaamalla) ja on näin aina näkyvissä. Myös silloin kun vetokoukun kuulaosa on kiinnitetty ruuveilla, sen poistaminen ei ole sallittua, koska tässä tapauksessa vetokoukun käyttölupa raukeaa.
  • Kiintopistekiinnitys
    Kiintopistekiinnitys
    NO INFORMATION
    Kiintopistekiinnitys
    Kiintopistekiinnitys
    NO INFORMATION
  • Kitkavetopää
    Kitkavetopää
    Kitkavetopää kiinnitetään perävaunun aisaan. Se vaimentaa perävaunun heilumis- ja nykimisliikkeitä epätasaisella ajoradalla. Kitkavetopäätä suositellaan käytettäväksi raskaissa perävaunuissa. Vanhemmat kitkavetopäät vaativat moitteettoman toiminnan varmistamiseksi perävaunun vähimmäiskuorman.
    Kitkavetopää
    Kitkavetopää
    Kitkavetopää kiinnitetään perävaunun aisaan. Se vaimentaa perävaunun heilumis- ja nykimisliikkeitä epätasaisella ajoradalla. Kitkavetopäätä suositellaan käytettäväksi raskaissa perävaunuissa. Vanhemmat kitkavetopäät vaativat moitteettoman toiminnan varmistamiseksi perävaunun vähimmäiskuorman.
  • Koodaus
    Koodaus
    Koodaus tarkoittaa, että sähkösarjan kaikkia toimintoja voidaan käyttää, kun ne on ensin vapautettu koodauksella. Normaalisti tämä voidaan tehdä ammattikorjaamossa diagnoositesterillä. Useasti toiminnot kuten takasumuvalojen tai pysäköintitutkan poiskytkentä toimivat vasta koodauksella tehdyn vapautuksen jälkeen.
    Koodaus
    Koodaus
    Koodaus tarkoittaa, että sähkösarjan kaikkia toimintoja voidaan käyttää, kun ne on ensin vapautettu koodauksella. Normaalisti tämä voidaan tehdä ammattikorjaamossa diagnoositesterillä. Useasti toiminnot kuten takasumuvalojen tai pysäköintitutkan poiskytkentä toimivat vasta koodauksella tehdyn vapautuksen jälkeen.
  • Kuulapää
    Kuulapää
    Kuulapää on vetokoukun osa, johon kiinnitetään esim. perävaunun vetopää tai polkupyöräteline. Normimitta on 50 mm. Kuulapää pitää vaihtaa, jos sen halkaisija on alle 49 mm.
    Kuulapää
    Kuulapää
    Kuulapää on vetokoukun osa, johon kiinnitetään esim. perävaunun vetopää tai polkupyöräteline. Normimitta on 50 mm. Kuulapää pitää vaihtaa, jos sen halkaisija on alle 49 mm.
  • Kuulavarsi
    Kuulavarsi
    Kuulavarsi yhdessä kuulapään kanssa muodostavat vetokoukun kuulaosan, jota tarvitaan perävaunun tai polkupyörätelineen kiinnittämistä varten.
    Kuulavarsi
    Kuulavarsi
    Kuulavarsi yhdessä kuulapään kanssa muodostavat vetokoukun kuulaosan, jota tarvitaan perävaunun tai polkupyörätelineen kiinnittämistä varten.
L
  • Laippakuula
    Laippakuula
    Laippakuula on verrattavissa vetokoukun kuulaosaan. Useissa tapauksissa vetolaitteen runkopalkkiin kiinnitetty laippakuula voidaan vaihtaa toiseen laippakuulaan.
    Laippakuula
    Laippakuula
    Laippakuula on verrattavissa vetokoukun kuulaosaan. Useissa tapauksissa vetolaitteen runkopalkkiin kiinnitetty laippakuula voidaan vaihtaa toiseen laippakuulaan.
  • Lehtijouset
    Lehtijouset
    Lehtijousissa on jousipukkiin liitettynä useita metallilevyjousia. Tätä jousitusta käytetään paketti- ja maastoautoissa, eli korkeasti kuormitettavissa autoissa.
    Lehtijouset
    Lehtijouset
    Lehtijousissa on jousipukkiin liitettynä useita metallilevyjousia. Tätä jousitusta käytetään paketti- ja maastoautoissa, eli korkeasti kuormitettavissa autoissa.
  • Lukittava järjestelmä
    Lukittava järjestelmä
    Kuulaosan vapauttaminen tapahtuu kiertopyörällä tai lukitusvivulla. Kiertopyörää ulos vetämällä tai painamalla sitä voidaan kiertää kunnes se lukittuu. Vasta tämän jälkeen kuulaosa voidaan irrottaa. Kiinnitettäessä kuulaosaa uudelleen paikoilleen, se painetaan kiertopyörän ollessa vedettynä ulos kiinnityskohtaan kunnes kiertopyörä ponnahtaa takaisin ja näin lukittuu. Lukittavan järjestelmän etuna on, että se soveltuu kaiken tyyppisille perävaunuille. Lisäksi lukittavat järjestelmät ovat erittäin mukavia käyttää, niissä on erittäin hyvä kuormitettavuus sekä pitkä käyttöikä.
    Lukittava järjestelmä
    Lukittava järjestelmä
    Kuulaosan vapauttaminen tapahtuu kiertopyörällä tai lukitusvivulla. Kiertopyörää ulos vetämällä tai painamalla sitä voidaan kiertää kunnes se lukittuu. Vasta tämän jälkeen kuulaosa voidaan irrottaa. Kiinnitettäessä kuulaosaa uudelleen paikoilleen, se painetaan kiertopyörän ollessa vedettynä ulos kiinnityskohtaan kunnes kiertopyörä ponnahtaa takaisin ja näin lukittuu. Lukittavan järjestelmän etuna on, että se soveltuu kaiken tyyppisille perävaunuille. Lisäksi lukittavat järjestelmät ovat erittäin mukavia käyttää, niissä on erittäin hyvä kuormitettavuus sekä pitkä käyttöikä.
M
  • Manuaalinen vipujärjestelmä
    Manuaalinen vipujärjestelmä
    Kuulaosan vapauttaminen tapahtuu kiertopyörällä tai lukitusvivulla. Kiertopyörää ulos vetämällä tai painamalla sitä voidaan kiertää kunnes se lukittuu. Vasta tämän jälkeen kuulaosa voidaan irrottaa. Kiinnitettäessä kuulaosaa uudelleen paikoilleen, se painetaan kiertopyörän ollessa vedettynä ulos kiinnityskohtaan kunnes kiertopyörä ponnahtaa takaisin ja näin lukittuu.
    Manuaalinen vipujärjestelmä
    Manuaalinen vipujärjestelmä
    Kuulaosan vapauttaminen tapahtuu kiertopyörällä tai lukitusvivulla. Kiertopyörää ulos vetämällä tai painamalla sitä voidaan kiertää kunnes se lukittuu. Vasta tämän jälkeen kuulaosa voidaan irrottaa. Kiinnitettäessä kuulaosaa uudelleen paikoilleen, se painetaan kiertopyörän ollessa vedettynä ulos kiinnityskohtaan kunnes kiertopyörä ponnahtaa takaisin ja näin lukittuu.
  • Multicon-vaihtoehto
    Multicon-vaihtoehto
    Multicon-pistorasia on 13-napainen pistorasia 7 pääpistoliittimellä ja 6 rengasmaisella lattapistokkeella, johon sopii 7-napainen-DIN-pistoke tai 13-napainen-Multicon-pistoke.
    Multicon-vaihtoehto
    Multicon-vaihtoehto
    Multicon-pistorasia on 13-napainen pistorasia 7 pääpistoliittimellä ja 6 rengasmaisella lattapistokkeella, johon sopii 7-napainen-DIN-pistoke tai 13-napainen-Multicon-pistoke.
N
  • Nelikulmaprofiili
    Nelikulmaprofiili
    Nelikulmainen kattotelineprofiili on kattoteline, jonka poikkileikkaus on nelikulmainen ja se on päällystetty mustalla muovivaipalla
    Nelikulmaprofiili
    Nelikulmaprofiili
    Nelikulmainen kattotelineprofiili on kattoteline, jonka poikkileikkaus on nelikulmainen ja se on päällystetty mustalla muovivaipalla
P
  • Parktronic-järjestelmä (PDC)
    Parktronic-järjestelmä (PDC)
    Parktronic-järjestelmää kutsutaan myös lyhenteillä EPH, PDC, APS tai pysäköintitutkaksi. Pysäköintitutkalla valvotaan auton takana ja usein myös edessä olevaa tilaa ja mahdolliset esteet näytetään optisesti tai myös akustisesti, heti kun peruutusvaihde kytketään päälle. Akustisen signaalin taajuus nousee (äänimerkkien ajallinen väli) mitä lähemmäksi estettä auto liikkuu.
    Parktronic-järjestelmä (PDC)
    Parktronic-järjestelmä (PDC)
    Parktronic-järjestelmää kutsutaan myös lyhenteillä EPH, PDC, APS tai pysäköintitutkaksi. Pysäköintitutkalla valvotaan auton takana ja usein myös edessä olevaa tilaa ja mahdolliset esteet näytetään optisesti tai myös akustisesti, heti kun peruutusvaihde kytketään päälle. Akustisen signaalin taajuus nousee (äänimerkkien ajallinen väli) mitä lähemmäksi estettä auto liikkuu.
  • Perävaunun vakautusjärjestelmä
    Perävaunun vakautusjärjestelmä
    Elektroninen perävaunun vakautusjärjestelmä on elektronisen ajonvakautusjärjestelmän (myös DSC, DSCT ...) alatoiminto. Järjestelmä tunnistaa yhdistelmän epävakauden, joka aiheutuu liiallisesta nopeudesta perävaunua vedettäessä. Yhdistelmän kulku vakautetaan kohdistetulla moottorimomentin laskulla ja tiettyjen pyörien sopivalla jarrutuksella. Perävaunun vakautusjärjestelmä on näin tärkeä lisä ajoturvallisuuden parantamiseksi.
    Perävaunun vakautusjärjestelmä
    Perävaunun vakautusjärjestelmä
    Elektroninen perävaunun vakautusjärjestelmä on elektronisen ajonvakautusjärjestelmän (myös DSC, DSCT ...) alatoiminto. Järjestelmä tunnistaa yhdistelmän epävakauden, joka aiheutuu liiallisesta nopeudesta perävaunua vedettäessä. Yhdistelmän kulku vakautetaan kohdistetulla moottorimomentin laskulla ja tiettyjen pyörien sopivalla jarrutuksella. Perävaunun vakautusjärjestelmä on näin tärkeä lisä ajoturvallisuuden parantamiseksi.
  • Pistorasia
    Pistorasia
    Pistorasian kautta perävaunun sähkölaitteille saadaan sähkövirta. Vetokoukun tilauksen yhteydessä tulee tilata myös sähkösarja (paitsi vetokoukkupakettien yhteydessä), pistorasia on sähkösarjan osa ja se asennetaan normaalisti suoraan kuulaosan kiinnityspaikan viereen.
    Pistorasia
    Pistorasia
    Pistorasian kautta perävaunun sähkölaitteille saadaan sähkövirta. Vetokoukun tilauksen yhteydessä tulee tilata myös sähkösarja (paitsi vetokoukkupakettien yhteydessä), pistorasia on sähkösarjan osa ja se asennetaan normaalisti suoraan kuulaosan kiinnityspaikan viereen.
  • Pikakiinnitys
    Pikakiinnitys
    Kattoboksin kiinnitys tai irrotus tapahtuu kiinnitysvipua painamalla. Boksin sisätila säilyy muuttumattomana.
    Pikakiinnitys
    Pikakiinnitys
    Kattoboksin kiinnitys tai irrotus tapahtuu kiinnitysvipua painamalla. Boksin sisätila säilyy muuttumattomana.
  • Porrasperä
    Porrasperä
    Porrasperäisen mallin takaluukku voidaan avata itsenäisesti. Takalasi on erillinen, eikä se avaudu takaluukun kanssa.
    Porrasperä
    Porrasperä
    Porrasperäisen mallin takaluukku voidaan avata itsenäisesti. Takalasi on erillinen, eikä se avaudu takaluukun kanssa.
  • Puskurin leikkaus
    Puskurin leikkaus
    Tämä tarkoittaa, että puskuriin täytyy tehdä aukko vetokoukun kuulaosalle. Aukko voi olla tarpeen tehdä puskurin näkyvälle tai ei-näkyvälle (puskurin alapuolelle) alueelle. Tarkat mitat ilmoitetaan vetokoukun asennusohjeessa. Joihinkin malleihin on tilattavissa aukon peittävä suojalevy.
    Puskurin leikkaus
    Puskurin leikkaus
    Tämä tarkoittaa, että puskuriin täytyy tehdä aukko vetokoukun kuulaosalle. Aukko voi olla tarpeen tehdä puskurin näkyvälle tai ei-näkyvälle (puskurin alapuolelle) alueelle. Tarkat mitat ilmoitetaan vetokoukun asennusohjeessa. Joihinkin malleihin on tilattavissa aukon peittävä suojalevy.
  • Puskurin peruskannatin
    Puskurin peruskannatin
    Puskurin peruskannatin asennetaan puskuriin ja se toimii sen vahvikkeena. Samanaikaisesti sitä myös tiettyjen ajoneuvojen yhteydessä tarvitaan vetokoukun ja puskurin kiinnitystä varten. Vain muutamille ajoneuvoille tai vetokoukuille tarvitaan tätä peruskannatinta. Mikäli tällainen tapaus on kyseessä, näytetään sinulle vetokoukun tuotetiedoissa tarvittava lisätarvikkeena tilattava puskurin peruskannatin.
    Puskurin peruskannatin
    Puskurin peruskannatin
    Puskurin peruskannatin asennetaan puskuriin ja se toimii sen vahvikkeena. Samanaikaisesti sitä myös tiettyjen ajoneuvojen yhteydessä tarvitaan vetokoukun ja puskurin kiinnitystä varten. Vain muutamille ajoneuvoille tai vetokoukuille tarvitaan tätä peruskannatinta. Mikäli tällainen tapaus on kyseessä, näytetään sinulle vetokoukun tuotetiedoissa tarvittava lisätarvikkeena tilattava puskurin peruskannatin.
  • Puskurin suojus
    Puskurin suojus
    Tietyille irrotettaville vetokoukuille pitää tehdä aukko puskuriin. Tähän aukkoon kiinnitetään puskurin suojus, jolla aukko peitetään kuulaosan ollessa irrotettuna. On huomioitava, että kaikkia puskuriin tehtyjä aukkoja ei voida peittää. Tämä riippuu vetokoukun valmistajasta ja automallista.
    Puskurin suojus
    Puskurin suojus
    Tietyille irrotettaville vetokoukuille pitää tehdä aukko puskuriin. Tähän aukkoon kiinnitetään puskurin suojus, jolla aukko peitetään kuulaosan ollessa irrotettuna. On huomioitava, että kaikkia puskuriin tehtyjä aukkoja ei voida peittää. Tämä riippuu vetokoukun valmistajasta ja automallista.
R
  • Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    Valmistusvuodesta 2004 alkaen Opel Astra H ja Zafira B -mallien tavaratilassa, vasemman sivuverhouksen takana on niin kutsuttu REC-keskus (Rear-Electric-Center).

    Tällöin erotetaan mallien välillä, joissa on esivalmius ja joissa sitä ei ole. Esivalmiudella varustetuissa malleissa tässä REC-keskuksessa on yksi vapaa 14-paikkainen pistokepaikka (samankaltainen kuin Scart-liitin). Mikäli tällainen auto on kyseessä, niin tilaa silloin autoosi tarjoamamme sähkösarjaversio ”esivalmiudella”. Mikäli autossasi ei ole tätä esivalmisteltua pistokepaikkaa, niin tilaa silloin sähkösarjaversio ”ilman esivalmiutta”.

    Tarkasta aina, onko autosi varustettu yllä mainitulla esivalmiudella, koska vain kyseiselle versiolle tarkoitettu sarja on sopiva.
    Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    Valmistusvuodesta 2004 alkaen Opel Astra H ja Zafira B -mallien tavaratilassa, vasemman sivuverhouksen takana on niin kutsuttu REC-keskus (Rear-Electric-Center).

    Tällöin erotetaan mallien välillä, joissa on esivalmius ja joissa sitä ei ole. Esivalmiudella varustetuissa malleissa tässä REC-keskuksessa on yksi vapaa 14-paikkainen pistokepaikka (samankaltainen kuin Scart-liitin). Mikäli tällainen auto on kyseessä, niin tilaa silloin autoosi tarjoamamme sähkösarjaversio ”esivalmiudella”. Mikäli autossasi ei ole tätä esivalmisteltua pistokepaikkaa, niin tilaa silloin sähkösarjaversio ”ilman esivalmiutta”.

    Tarkasta aina, onko autosi varustettu yllä mainitulla esivalmiudella, koska vain kyseiselle versiolle tarkoitettu sarja on sopiva.
  • Rele
    Rele
    Sähkösarjan toimitukseen sisältyy merkkivalo (kutsutaan myös C2-valoksi), joka on vastuussa perävaunun vilkkujen valvonnasta. Merkkivalo pitää asentaa kuljettajan näkökenttään (ei pakollinen Suomessa).
    Rele
    Rele
    Sähkösarjan toimitukseen sisältyy merkkivalo (kutsutaan myös C2-valoksi), joka on vastuussa perävaunun vilkkujen valvonnasta. Merkkivalo pitää asentaa kuljettajan näkökenttään (ei pakollinen Suomessa).
S
  • Sadekouru
    Sadekouru
    NO INFORMATION
    Sadekouru
    Sadekouru
    NO INFORMATION
  • Sähkösarja
    Sähkösarja
    Sähkösarjalla muodostetaan perävaunun ja ajoneuvon välinen sähköyhteys. Sähkösarjoja on olemassa kahtena perusversiona. 7-napainen ja 13-napainen. Jokaisella vaihtoehdolla on erilaiset käyttötarkoitukset, jotka selitetään yksityiskohtaisesti näissä teknisissä termeissä.
    Sähkösarja
    Sähkösarja
    Sähkösarjalla muodostetaan perävaunun ja ajoneuvon välinen sähköyhteys. Sähkösarjoja on olemassa kahtena perusversiona. 7-napainen ja 13-napainen. Jokaisella vaihtoehdolla on erilaiset käyttötarkoitukset, jotka selitetään yksityiskohtaisesti näissä teknisissä termeissä.
T
  • Takaa asetettava/horisontaalinen vetokoukku
    Takaa asetettava/horisontaalinen vetokoukku
    Tämä on irrotettavien vetokoukkujen edullinen malli. Tiettyjen automallien puskuriin pitää tehdä muutoksia, joita ei voida peittää. Tällöin kuulaosan kiinnityspaikka on näkyvissä kuulaosan olleessa irrotettuna. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
    Takaa asetettava/horisontaalinen vetokoukku
    Takaa asetettava/horisontaalinen vetokoukku
    Tämä on irrotettavien vetokoukkujen edullinen malli. Tiettyjen automallien puskuriin pitää tehdä muutoksia, joita ei voida peittää. Tällöin kuulaosan kiinnityspaikka on näkyvissä kuulaosan olleessa irrotettuna. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
  • Tasonsäätö
    Tasonsäätö
    Jos ajoneuvo on varustettu automaattisella tasonsäädöllä, jousitus palautetaan kuormauksen yhteydessä aina takaisin alkuperäiselle korkeudelle. Tämä tasonsäätö voi tapahtua heti kuormauksen tai lyhyen ajon jälkeen. Manuaalisella tasonsäädöllä täytyy itse täyttää ilmaa tai päästää sitä pois.
    Tasonsäätö
    Tasonsäätö
    Jos ajoneuvo on varustettu automaattisella tasonsäädöllä, jousitus palautetaan kuormauksen yhteydessä aina takaisin alkuperäiselle korkeudelle. Tämä tasonsäätö voi tapahtua heti kuormauksen tai lyhyen ajon jälkeen. Manuaalisella tasonsäädöllä täytyy itse täyttää ilmaa tai päästää sitä pois.
  • T-ura-adapteri
    T-ura-adapteri
    T-ura-adapteri sopii ainoastaan alumiinikiskoprofiileille. Erityiset T-ura-adapterit sisältyvät boksin toimitukseen ja niitä on saatavana myös lisätarvikkeina.
    T-ura-adapteri
    T-ura-adapteri
    T-ura-adapteri sopii ainoastaan alumiinikiskoprofiileille. Erityiset T-ura-adapterit sisältyvät boksin toimitukseen ja niitä on saatavana myös lisätarvikkeina.
  • T-ura-profiili
    T-ura-profiili
    NO INFORMATION
    T-ura-profiili
    T-ura-profiili
    NO INFORMATION
  • Top-Tronic
    Top-Tronic
    Sähkösarjan toimitukseen sisältyy perävaunun ohjainlaite (kutsutaan myös moduuliksi), joka on vastuussa perävaunun vilkkujen valvonnasta. Perävaunun viallinen vilkku näytetään ajoneuvossa tiheämmällä vilkkutaajuudella.

    Useiden moduulien moitteettoman toiminnan varmistamiseksi on tärkeää, että ne ovat liitettyinä jatkuvaan 12 voltin jännitteeseen. Lisätietoja sähkösarjan liitännästä ajoneuvoosi löydät mallikohtaisesta asennusohjeesta.
    Top-Tronic
    Top-Tronic
    Sähkösarjan toimitukseen sisältyy perävaunun ohjainlaite (kutsutaan myös moduuliksi), joka on vastuussa perävaunun vilkkujen valvonnasta. Perävaunun viallinen vilkku näytetään ajoneuvossa tiheämmällä vilkkutaajuudella.

    Useiden moduulien moitteettoman toiminnan varmistamiseksi on tärkeää, että ne ovat liitettyinä jatkuvaan 12 voltin jännitteeseen. Lisätietoja sähkösarjan liitännästä ajoneuvoosi löydät mallikohtaisesta asennusohjeesta.
V
  • Vaihtojärjestelmä
    Vaihtojärjestelmä
    Vaihtojärjestelmällä muodostetaan perävaunun vetoaisan vetolaitteen runkopalkin ja laippaan kiinnitetyn kuulan tai vetokidan välinen yhteys. Yhteen vaihtolevyyn on mahdollista kiinnittää laippakuula ja vetokita. Näin voidaan helposti vaihdella laippakuulan ja vetokidan välillä. Laippakuulaa ja vetokitaa ei aina tarvitse ruuvata kiinni. Vaihtojärjestelmän avulla ne voidaan vaihtaa muutamilla käden kosketuksilla.
    Vaihtojärjestelmä
    Vaihtojärjestelmä
    Vaihtojärjestelmällä muodostetaan perävaunun vetoaisan vetolaitteen runkopalkin ja laippaan kiinnitetyn kuulan tai vetokidan välinen yhteys. Yhteen vaihtolevyyn on mahdollista kiinnittää laippakuula ja vetokita. Näin voidaan helposti vaihdella laippakuulan ja vetokidan välillä. Laippakuulaa ja vetokitaa ei aina tarvitse ruuvata kiinni. Vaihtojärjestelmän avulla ne voidaan vaihtaa muutamilla käden kosketuksilla.
  • Valopalkki
    Valopalkki
    Valopalkilla voidaan tarkastaa kaikki 7- ja 13-napaisen pistorasian toiminnot. Virheetön tarkastus monitoimimittarilla tai diodien tarkastuslaitteella ei ole mahdollista.
    Valopalkki
    Valopalkki
    Valopalkilla voidaan tarkastaa kaikki 7- ja 13-napaisen pistorasian toiminnot. Virheetön tarkastus monitoimimittarilla tai diodien tarkastuslaitteella ei ole mahdollista.
  • Varaosa
    Varaosa
    Valitse tätä varten oikea lomake verkkokaupassa kohdassa ”Palvelut” -> ”Tekninen kyselylomake” -> ”Lataus”. Voit täyttää tämän lomakkeen verkossa, tulostaa, allekirjoittaa ja lähettää sen meille sähköpostilla. Oikean osan löytämistä helpottaa myös, kun merkitset tarvittavan varaosan asennusohjeeseen. Ilmoita myös aina puhelinnumerosi, josta sinut saa kiinni. Näin avoimet kysymykset voidaan selvittää mahdollisimman nopeasti.
    Varaosa
    Varaosa
    Valitse tätä varten oikea lomake verkkokaupassa kohdassa ”Palvelut” -> ”Tekninen kyselylomake” -> ”Lataus”. Voit täyttää tämän lomakkeen verkossa, tulostaa, allekirjoittaa ja lähettää sen meille sähköpostilla. Oikean osan löytämistä helpottaa myös, kun merkitset tarvittavan varaosan asennusohjeeseen. Ilmoita myös aina puhelinnumerosi, josta sinut saa kiinni. Näin avoimet kysymykset voidaan selvittää mahdollisimman nopeasti.
  • Vetokita
    Vetokita
    Vetokita huolehtii samankaltaisesta toiminnosta kuin vetokoukun tai vetolaitteen runkopalkin kuulaosa tai laippakuula. Se on tällöin rengassilmukalla varustetun perävaunun kytkentäpiste.
    Vetokita
    Vetokita
    Vetokita huolehtii samankaltaisesta toiminnosta kuin vetokoukun tai vetolaitteen runkopalkin kuulaosa tai laippakuula. Se on tällöin rengassilmukalla varustetun perävaunun kytkentäpiste.
  • Vetokoukku
    Vetokoukku
    Vetokoukku tunnetaan myös nimellä peräkoukku, jolla ajoneuvo (henkilöauto, kuorma-auto, linja-auto, pakettiauto) yhdistetään perävaunuun. Ajoneuvosta ja perävaunusta riippuen on olemassa erilaisia vetokoukkumalleja, joiden toiminnan selitämme yksityiskohtaisesti näissä teknisissä termeissä.
    Vetokoukku
    Vetokoukku
    Vetokoukku tunnetaan myös nimellä peräkoukku, jolla ajoneuvo (henkilöauto, kuorma-auto, linja-auto, pakettiauto) yhdistetään perävaunuun. Ajoneuvosta ja perävaunusta riippuen on olemassa erilaisia vetokoukkumalleja, joiden toiminnan selitämme yksityiskohtaisesti näissä teknisissä termeissä.
  • Vetolaitteen runkopalkki
    Vetolaitteen runkopalkki
    Vetolaitteen runkopalkki on vetolaitteen erikoismalli, johon ei ole asennettuna normaalia kuulaosaa vaan laippaan kiinnitetty kuula. Runkopalkkiin voidaan kiinnittää erilaisia laipallisia kuulia. Pakettiautoihin suositellaan tätä vetokoukkumallia, koska erilaisilla laippaan kiinnitetyillä kuulilla voidaan korkeus säätää optimaalisesti.
    Vetolaitteen runkopalkki
    Vetolaitteen runkopalkki
    Vetolaitteen runkopalkki on vetolaitteen erikoismalli, johon ei ole asennettuna normaalia kuulaosaa vaan laippaan kiinnitetty kuula. Runkopalkkiin voidaan kiinnittää erilaisia laipallisia kuulia. Pakettiautoihin suositellaan tätä vetokoukkumallia, koska erilaisilla laippaan kiinnitetyillä kuulilla voidaan korkeus säätää optimaalisesti.
  • Vianmääritys
    Vianmääritys
    Tämä on mahdollista ainoastaan dataväylä-sähkösarjojen yhteydessä. Ammattikorjaamolla voidaan diagnoositesterillä lukea auton vikakoodit.
    Vianmääritys
    Vianmääritys
    Tämä on mahdollista ainoastaan dataväylä-sähkösarjojen yhteydessä. Ammattikorjaamolla voidaan diagnoositesterillä lukea auton vikakoodit.
  • Viistoperä
    Viistoperä
    Viistoperäisessä mallissa auton takalasi on integroitu auton takaluukkuun.
    Viistoperä
    Viistoperä
    Viistoperäisessä mallissa auton takalasi on integroitu auton takaluukkuun.
  • Vinosti alhaalta asennettava vetokoukku
    Vinosti alhaalta asennettava vetokoukku
    Tämä on ulkonäöllisesti kauniimpi kuin takaa asetettava malli, koska useiden automallien kuulaosan kiinnityskohta jää piiloon kuulaosan ollessa irrotettuna. Tämä järjestelmä on helppokäyttöinen ja lukittava. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
    Vinosti alhaalta asennettava vetokoukku
    Vinosti alhaalta asennettava vetokoukku
    Tämä on ulkonäöllisesti kauniimpi kuin takaa asetettava malli, koska useiden automallien kuulaosan kiinnityskohta jää piiloon kuulaosan ollessa irrotettuna. Tämä järjestelmä on helppokäyttöinen ja lukittava. Vetokoukun yksityiskohtaisista tuotetiedoista voit lukea, pitääkö oman autosi puskuriin tehdä muutoksia.
Y
  • Yleismallinen kattoteline
    Yleismallinen kattoteline
    Tämä kattoteline sopii erilaisiin ajoneuvoihin. Sinun täytyy annettujen mittojen perusteella tarkastaa, onko sen asennus omaan autoosi mahdollista. Tiettyjen tuotteiden yhteydessä on suosituslista autovalmistajista, jonka perusteella voit myös tarkastaa sopivuuden.
    Yleismallinen kattoteline
    Yleismallinen kattoteline
    Tämä kattoteline sopii erilaisiin ajoneuvoihin. Sinun täytyy annettujen mittojen perusteella tarkastaa, onko sen asennus omaan autoosi mahdollista. Tiettyjen tuotteiden yhteydessä on suosituslista autovalmistajista, jonka perusteella voit myös tarkastaa sopivuuden.
  • Yleismallinen sähkösarja
    Yleismallinen sähkösarja
    Tämä sähkösarja sopii useisiin ajoneuvotyyppeihin ja liitetään pikaliittimillä takavaloihin. Mitään esivalmisteltuja pistokkeita ei ole. Tällöin sähkösarjan jokainen tarvittava johto täytyy yksittäin liittää pikaliittimillä ajoneuvon johtosarjaan. Johdot on ruuvattava yksittäin kiinni pistorasian napoihin. Yleiskäyttöiset sähkösarjat sopivat lähes kaikkiin ajoneuvoihin, joissa ei ole esivalmiudella varustettua johtosarjaa. Johdon pituus riittää lähes kaikkiin ajoneuvoihin.
    Yleismallinen sähkösarja
    Yleismallinen sähkösarja
    Tämä sähkösarja sopii useisiin ajoneuvotyyppeihin ja liitetään pikaliittimillä takavaloihin. Mitään esivalmisteltuja pistokkeita ei ole. Tällöin sähkösarjan jokainen tarvittava johto täytyy yksittäin liittää pikaliittimillä ajoneuvon johtosarjaan. Johdot on ruuvattava yksittäin kiinni pistorasian napoihin. Yleiskäyttöiset sähkösarjat sopivat lähes kaikkiin ajoneuvoihin, joissa ei ole esivalmiudella varustettua johtosarjaa. Johdon pituus riittää lähes kaikkiin ajoneuvoihin.